Telefon Zaufania dla osób starszych dostępny 5 dni w tygodniu!
W dzisiejszym zabieganym świecie, pełnym obowiązków i trosk, zatrzymanie się na chwilę, aby naprawdę wysłuchać drugą osobę, może stanowić niezwykłe wyzwanie. Jednak dla konsultantów Telefonu Zaufania dla osób starszych umiejętność słuchania bez pośpiechu i frustracji to znak rozpoznawczy. Niezależnie od tego, jak długa czy trudna może być rozmowa, nasi konsultanci każdego wysłuchają z życzliwością i serdecznością. To osoby cechujące się profesjonalizmem i autentycznym zrozumieniem. – mówi Joanna Mielczarek, Dyrektorka Stowarzyszenia, które od ponad 10 lat prowadzi Telefon.
Numer Telefonu Zaufania: 22 635 09 54
Samotność wśród osób starszych
Według badania pn.: Samotność wśród osób 80+[i] co 4. osoba po 80 roku życia cierpi na samotność. Brakuje osób, z którymi można porozmawiać o zwykłych codziennych sprawach, jak również tych, którym można zaufać. 59% mówi, że potrzebują porozmawiać o tym jak się czuje. Telefon Zaufania jest więc nieocenionym narzędziem w zapewnianiu rozmowy dla tych, którzy jej potrzebują.
Według cytowanego wyżej badania aż 26% osób starszych jest osamotnionych, a ponad 12% z nich w ogóle nie wychodzi z domu. Czują się niepotrzebni, zbędni, rośnie w nich poczucie wykluczenia. 61% osób starszych, które mierzą się z samotnością, mówi, że czują się nieważne, a 70% nie ma obok kogoś, komu mogłyby zaufać. Dlatego inicjatywy takie jak Telefon Zaufania dla osób starszych są niezwykle istotne – zapewniają wsparcie i wysłuchanie.
Wielu dzwoniących podkreśla, że szukają w Telefonie czegoś więcej. Dla nich rozmowa to nie tylko ucieczka od pustki po stracie bliskiej osoby czy choroby. Ten Telefon staje się przystanią dla tych, którzy pragną nie tylko wysłuchania, ale także ludzkiego zrozumienia. – mówi jedna z konsultantek Telefonu.
Życzliwa rozmowa na wyciągnięcie dłoni
Od 2 kwietnia 2024 roku, Telefon Zaufania dla osób starszych (22 635 09 54) dostępny jest przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 17:00 do 20:00. Dodatkowo zawsze w środy, w godzinach od 14:00 do 16:00, dyżur jest dedykowany wyłącznie osobom dotkniętym chorobą Alzheimera oraz ich opiekunom. Jest to czas na zapewnienie szczególnego wsparcia dla tych, którzy mierzą się z tą trudną chorobą i dla ich najbliższych.
1,5% podatku to szansa na kolejne dyżury Telefonu Zaufania
Telefon Zaufania dla osób starszych to nie tylko linia wsparcia – to symbol troski, empatii i ludzkiej bliskości, dostępny dla każdego, kto go potrzebuje i uznaje się za osobę starszą. W 2024 r. rozszerzamy jego dyżury o kolejne godziny, a jest to możliwe dzięki wpłatom z 1,5% podatku. Dzięki temu wsparciu nasz Telefon to bezpieczne miejsce dla osób starszych do dzielenia się trudnościami i emocjami – mówi Joanna Mielczarek.
Jak zauważa Katarzyna Nicolaou – odpowiadająca za rozwój inicjatywy: Czasami małe, życzliwe słowo czy jeden miły SMS sprawiają, że dzień staje się lepszy. To w tych małych gestach tkwi istota ludzkiej życzliwości i serdeczności, która może rozświetlić nie tylko nasze życie, ale i życie innych. Czasami taka rozmowa może uratować czyjąś wiarę w siebie, sprawić, że starszy człowiek poczuje, że nie jest sam w obliczu trudności, bo troski dzielone z inną osobą maleją o połowę.
***
Telefon Zaufania dla osób starszych jest prowadzony przez Stowarzyszenie mali bracia Ubogich. Działalność Telefonu jest finansowana z 1,5% podatku, KRS 160750.
[i] Raport „Samotność wśród osób 80+”, Pollster dla Stowarzyszenia mali bracia Ubogich, marzec 2023.